In 2018 heeft ILT, ons vliegtoezicht, net als al jarenlang in de ons omringende landen gebeurt, aan HEMS vliegers ouder dan 60 ontheffing verleend op hun vliegverbod uit de wettelijke (EASA) leeftijdsdiscriminatie.

Ook HeliAir heeft zo'n ontheffing aangevraagd. Dat is afgewezen en er loopt een (vast heel lange) juridische procedure. We krijgen al niet uitgelegd dat gezonde en ervaren piloten vanaf hun 60e en met een medisch goedkeuring wel les mogen geven, examens kunnen afnemen, vliegwerk doen met fotografen en filmapparatuur, parachutisten mogen afgooien, hoogspanningsleidingen mogen inspecteren ..enzovoorts.. MAAR geen commercieel vervoer. En nu anderen het wel mogen is het extra bijzonder.

Dus in 2019 vlieg ik mijn 30e ervaringsjaar helikopter ! Alleen geen commercieel vervoer !! En het grappigste is dat ik in een buitenland beoordelen mag of een vlieger ouder dan 60 nog wel commercieel vervoer mag doen :-)