Al 25 jaar, sinds 1997, ben ik bezig met handboeken. En dan realiseer ik me dat alhoewel de helikopter nauwelijks veranderd is, ik al 25 jaar handboeken aan het schrijven ben omdat de regelgeving verandert. De verschillende overheden maken voorschriften onder het mom van veiligheid om zichzelf (en mij) bezig te houden. De Europesche Overheid noemt zichzelf Safety Agency en produceert in hoog tempo nieuwe regels om de boel in de war te maken.En onze overheid kijkt of we ons aan regels houden en al lang niet meer of het veilig is.

Volledig onverantwoord vlieg ik nu al 6 jaar na mijn ontslag voor "commercial transport" Speciale Opdrachten en Instructie. En dat terwijl anderen na mij wel rond mogen vliegen en na hun 60e omdat er een gebrek aan vliegers zou zijn. Dat is pertinent onwaar en ik kan het bewijzen. Veel defensievliegers willen graag op een gele traumahelikopter vliegen omdat ze gelezen hebben dat ze beschoten kunnen worden in groene helikopters. (Uit onderzoek is gebleken dat gele helikopters veiliger zijn.)

Moderne techniek en navigatiehulpmiddelen, de wereld is veranderd. De basis van veilig vliegen niet.
Het was 'vliegerschap' en heet nu 'Threat and Error Management'. Mijn handboeken worden betwist omdat ik die woorden niet gebruik :-).

De moderne techniek is best geinig, zo kan ik tijdens de vlucht, op mijn mobiele telefoon zien waar ik ben en wie er om mij heen vliegt op de ADS-B website.Dus ik hoef niet meer naar buiten te kijken !! De afdruk hierboven is van een examenvlucht die ik kortgeleden vloog. Helaas verdwaalde de kandidaat een beetje. Hij had wel een Ipad als belemmering bij zich.